Gamification van het dagelijkse leven. Part 1: beweeg tegen jezelf!

 

In februari komt de ‘Nike Fuelband’ op de Belgische markt, en ik kijk daar vanzelfsprekend al naar uit …

De Fuelband is een rubberen armband die registreert hoe veel je beweegt, hoe veel calorieën en zuurstof je verbruikt. Misschien niet zo nieuw (bestaat volgens mij al jaren in de fitnesscentra), maar wat het zo aantrekkelijk maakt is dat het de hele dag door  traceert welke fysieke inspanningen je maakt. Hoe meer en hoe intensiever je beweegt, hoe meer ‘fuelpunten’ je krijgt. Op je armband kan je netjes lezen hoe ‘goed’ je reeds soorde die dag. Alles wordt ook gesyncd met je iPhone (en Android zal hopelijk snel volgen) en je kan je gegevens en prestaties natuurlijk ook delen via sociale netwerksites.

Die competitie, niet alleen met je vrienden maar vooral ook met jezelf, gaat mij zeker stimuleren meer te bewegen. Doordat je je Fuelband de hele dag bij hebt en voortdurend controleert, wordt het allemaal al gauw een spel dat je wil winnen. En daardoor ga je ook sneller je gedrag aanpassen: “Als ik de trap neem ipv de lift krijg ik 3 extra punten … dan heb ik mijn Facebook vrienden allemaal ingehaald…” en hop, weg ben je op de trap …

Op een gezond 2012!

Nog ter verbetering: ik ben nog niet helemaal overtuigd van het design. Moet het trouwens een armband zijn? 

Leave a Reply

