4 aspecten waar merken rekening mee moeten houden nu de maatschappij vervrouwelijkt

 

Nu ik plan mijn blog regelmatig te onderhouden en er ook met vrienden en familie over spreek, vraagt men me dikwijls waarom ik specifiek naar marketing voor vrouwen kijk. En ook waarom marketing voor vrouwen anders is dan voor mannen. Want, vragen ze me dan, je insinueert toch dat je  mannen en vrouwen niet tegelijkertijd kan aanspreken?

Ik voel dus de noodzaak om het een en ander duidelijk te maken, zodat iedereen die mijn blog volgt meteen ook begrijpt dat ‘marketing voor vrouwen’ eigenlijk ‘marketing voor menselijke mensen’ is. En dat komt goed uit, want de maatschappij vervrouwelijkt!

Mannen hebben vandaag een andere rol te vervullen in de maatschappij. Ze doen niet langer zwaar fysiek werk (of toch meestal niet), ze doen boodschappen en helpen mee de kinderen op te voeden. De traditionele ‘macho man’ lijkt wel iets van uit de tijd dat de dieren nog spraken…

Mensen gaan zich ‘vrouwelijker’ gedragen, zowel fysiek als emotioneel. Voorbeelden zat: mannen scheren niet langer enkel baard en snor, mannen gebruiken deodorant en anti-rimpel crèmes, vaders nemen ouderschapsverlof,… Natuurlijk; vrouwen nemen ook meer mannelijke karaktertrekken over. Maar algemeen gezien merk je dat we minder ‘mannelijk’ denken en doen (minder louter oorzaak gevolg denken, minder moeten ‘scoren’, minder korte termijn denken en minder hiërarchisch georiënteerd). We zijn daarentegen meer en meer op zoek zijn naar een samenleving waarin we typisch vrouwelijke kenmerken nastreven (een bredere blik op de wereld, maar gericht op relaties en lange termijnen).

Traditionele rollenpatronen vervagen en merken moeten daar rekening mee houden als ze hun doelgroep aanspreken. Maar hoe doe je dat? Wat moet je als merk dan doen om in deze ‘vervrouwelijkende’ maatschappij mensen aan te spreken?

4 aspecten zijn volgens mij belangrijk, voor quasi alle producten en merken:

·         Een merk moet zich empatisch opstellen. Tonen dat je je consumenten echt begrijpt en dat je naar hen luistert. Niet enkel om te verkopen! Mensen merken al gauw of je interesse in hen oprecht is of niet. Ook weer een leuk filmpje van Kotex illustreert dit:
Merken moeten toelaten dat  vrouwen zich  identificeren. Een slecht voorbeeld is voor mij de kledingzaak Zara. Met een BMI van 20,5 en een lengte van 173cm ben ik geen uitzonderlijke vrouw in België. Ik mag dan geen modellenfiguur hebben, je kan me bezwaarlijk dik of uit proportie noemen. (objectief! ;)). Maar als ik bij Zara een truitje koop, past de XXL me maar net. Nu weet ik best dat Zara een Spaans bedrijf is waar vrouwen in het algemeen wat kleiner zijn, maar ik koop deze kledij in België! Ik vind maw dat Zara maar weinig empathie toont … ze laten me daarentegen denken dat ik ‘dik’ ben …

·         Duidelijkheid: vrouwen willen orde en duidelijkheid (ook al zijn we niet altijd zelf zo duidelijk, we verwachten het wel van een merk/ product). We hebben nood aan producten en merken die ons helpen ons leven te structureren. We hebben het zelf al moeilijk genoeg. De Ipad is daarom zo geweldig: super eenvoudig, mooi en duidelijk.

·         Communicatief/ interactief: het succes van social media bij vrouwen is nog maar eens een bewijs dat vrouwen graag communiceren met elkaar … zorg dat je merk online is en meedoet met sociale media. Doe het oprecht en geef mensen iets waardevol. Vodafone Nederland sponsort bijvoorbeeld het Leefritme Kenniscentrum, waar men (onafhankelijk) onderzoek doet naar het leefritme van de Nederlanders en hoe men zijn eigen leefritme kan optimaliseren (http://www.leefritme.nl ).

·          De looks: vrouwen willen liefst altijd alles ‘mooi’ hebben. Ook al kopen we een rol toiletpapier …

Als je op deze manier je vrouwelijke doelgroep aanspreekt, is de kans groot dat ook mannen zich  positief over je product of merk zullen uitspreken.

De volgende stap voor marketeers zal zijn de markt niet te zien als vrouwelijk versus mannelijk. Het is veel complexer natuurlijk. Wat had je gedacht 😉 Er zijn zoveel verschillende types vrouwen (en mannen), zo veel verschillende aspiraties, motivaties en vrouwen halen hun inspiratie op zo veel verschillende plaatsen en bij zo veel verschillende mensen, producten, merken.

Daarenboven moet je als marketer er ook rekening mee houden dat je vrouwen nooit enkel als ‘vrouw’ aanspreekt: ze kopen niet enkel voor zichzelf, maar ook voor hun kinderen, hun man, hun vrienden, …

Marketeer: it’s a difficult job …. But someone has to do it!

Leave a Reply

