9 tips voor marketeers die technologie willen verkopen aan vrouwen

Ad Insights onderzocht hoe hedendaagse vrouwen technologie gebruiken, en dat leverde enkele interessante resultaten op.
Een paar jaar geleden waren de vrouwen die met smartphones rondliepen nog geeky girls, maar vandaag zie je overal vrouwen met een smartphone of zelfs tablet. Veel vrouwen ‘gebruiken’ mobiele toestellen vooral als ‘gebruiksvoorwerp’. Voor ons draait het niet om de gadgets en spelletjes zoals Foursquare of Angry Birds, maar we gebruiken de technologie in de eerste plaats om ons leven te optimaliseren, om onszelf beter te kunnen organiseren, om efficiënter te kunnen werken en altijd en overal te kunnen communiceren. Sociale media worden zelfs gedomineerd door vrouwen.
En in de toekomst zullen de vrouwen daarom het web meer en meer bepalen. In web 3.0. zullen vrouwen de technologie ‘vermenselijken’. Alles zal vlot en intuïtief kunnen verlopen, we zullen samenwerken aan documenten en websites, we zullen altijd verbonden zijn. Voor marketeers is dit een interessant uitgangspunt en men kan hier maar best op voorbereid zijn:
1. Technologie moet een oplossing bieden door bestaande gedragingen of behoeften te vereenvoudigen of the verbeteren. Technologie as such is niet belangrijk, maar wel wat je er mee doet en hoe het je leven optimaliseert. Vrouwen hebben het altijd erg druk en ze hebben meestal geen zin en/ of tijd om te leren hoe de technologie van nieuwe toestellen of apps in elkaar zit. Wat ze wel willen, is een technologie die hen meer tijd geeft, technologie die hen toelaat zaken efficiënter aan te pakken. Op deze manier blijft er immers tijd over voor (andere) leuke dingen.
2. Vrouwen zijn vooral sociale wezens. Maak hier gebruik van! Vrouwen waren altijd al bezig met het aanbevelen van de beste bakker uit de buurt, of een recept dat je moest gebruiken, een product waar je jong mee bleef, … Online sociale netwerken laten toe vrouwen op veel grotere schaal te laten delen hoe zich zich bij een product of merk voelen. Zorg dat ze jouw spontane ambassadeurs worden.
3. De neveneffecten van ‘afstandelijke technologieën’ vragen om eerlijke, authentieke verbondenheid. Veel vrouwen zijn bang om hechte vriendschappen en intimiteit te moeten missen in de toekomst. Het fysieke contact is belangrijk en het baart vrouwen soms zorgen als we op termijn enkel nog online contact zouden hebben. Zorg dat je als merk duidelijk maakt dat eenvoud en menselijke verbondenheid steeds centraal staan.
4. Creëer ervaringen die gelijktijdig consumptie en engagement stimuleren. Vrouwen (net zoals mannen), zijn vaak niet enkel bezig met één bepaald medium. Integendeel: we chatten op Facebook, kijken ondertussen televisie en hebben ook nog de gsm in de hand. Merken moeten daarop inspelen door verschillende media met elkaar te verbinden. Een leuk voorbeeld hiervan is de mogelijkheid die ons geboden wordt om met RedSonja te chatten (uit de gelijknamige televisieserie). Vrouwen hebben sowieso al de neiging om regelmatig te multitasken. Toch wordt dit meestal als stresserend ervaren. Maar probeer het zo te draaien dat het een positieve ervaring wordt, waarbij mensen ondergedompeld worden in jouw merk, op verschillende manieren en via diverse media.
5. What is in there for me? Iedereen wil graag iets terugkrijgen als je een ander een plezier doet. Dat geldt dubbel zo hard bij merken: als je een reclamefilmpje doormailt of een Facebook fanpagina ‘liked’, willen je graag beloond worden. Op deze manier word je op een positieve manier aangespoord actie te ondernemen. Uit het onderzoek van Adage blijkt trouwens dat vrouwen in het algemeen meer tijd spenderen op minder sites, en dat we erg selectief zijn in de apps die we kiezen. Dat wijst er op dat we op zoek zijn naar een kwalitatieve ervaring.
6. Haal meer uit de ‘kleine momenten’. Vroeger waren het, in mijn kringen althans, vaak de mannen die ervoor zorgden dat belangrijke gebeurtenissen niet verloren gingen door er foto’s van te nemen. Verjaardagen, de eerste dag van een nieuw schooljaar, trouwfeesten, … Met smartphones heeft iedereen echter, ook vrouwen, steeds een camera op zak. Men neemt niet enkel foto’s van de grote gebeurtenissen, maar ook van dagdagelijkse dingen zoals een ijsje eten op een terrasje, een collega op het werk, …. Tegelijkertijd kunnen deze schijnbaar gewone gebeurtenissen direct opgeladen worden naar diverse sociale media. Zorg er voor dat je hier gebruik van maakt als merk . Zorg voor actie en interactie.
7. Zorg er voor dat mensen geen schrik hebben om iets te ‘missen’. Sociale media voeden de angst belangrijke weetjes over familie en vrienden te missen als je niet constant online bent. Als marketeer zorg je er best voor dat je mensen geruststelt: we missen niks als we er even niet zijn! Merken geven plezier en entertainment, maar het is niet meer dan dat . Op deze manier zullen vrouwen meer relaxed en positiever met je merk omgaan.
8. Maak de smartphone een ‘Zwitsers zakmes voor vrouwen’. Help vrouwen al hun rollen (als vrouw, als moeder, als werknemer, ..) en verantwoordelijkheden (boodschappen, privé agenda beheren, …) tegelijkertijd te managen. Merken moeten deze ervaringen, gemoedstoestanden en taken naadloos door elkaar laten lopen, en optimaliseren .
9. Synergie tussen ‘technologische’ producten en ‘emotionele’ producten zorgt voor een positieve merkervaring. Technische producten en merken kunnen partnerships zoeken bij meer emotionele producten. Deze synergie kan wel pas authentiek werken als de merken en producten organisch bij elkaar aansluiten.

Het hele rapport lezen? http://adage.com/images/bin/pdf/1114WP.pdf

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s